Od
czasu przemian społecznych w Polsce po 1989 roku, sytuacja muzyków
orkiestrowych ulega w większości przypadków ciągłemu
pogorszeniu. Relatywnie niskie zarobki artystów w instytucjach były
kiedyś rekompensowane dość atrakcyjnymi możliwościami
oszczędzania na dietach służbowych w trakcie wyjazdów
zagranicznych. Po urealnieniu kursów walut sytuacja uległa
diametralnej zmianie. To zasadnicza przyczyna obniżenia prestiżu i
statusu zawodowego muzyka orkiestrowego.
Zapisy
nowego prawa dla artystów w nowelizacji ustawy o organizowaniu i
prowadzeniu działalności kulturalnej były tworzone z pominięciem
podstawowych zasad konsultacji i dialogu społecznego. Przypomnijmy,
że w projekcie znajdowały się tak niekorzystne, niespotykane w
skali światowej rozwiązania, jak:
-
artystyczne
umowy sezonowe zawierane na okres od 1 do 5 sezonów,
-
możliwość
zawarcia umowy na czas nieokreślony dopiero po 15 latach pracy (w
pierwszych wersjach projektu czas ten miał być liczony tylko w
danej instytucji),
-
możliwość
okresowego zwiększania czasu pracy do 12 godzin w ciągu doby,
-
możliwość
rozwiązania umowy o pracę z przyczyn repertuarowych (np zwolnienie
znacznej części muzyków dużej orkiestry symfonicznej z powodu
wykonywania jedynie utworów przeznaczonych na skład kameralny),
-
możliwość
rozwiązania umowy o pracę z powodu niedostatecznej jakości pracy
lub braku osiągnięć artystycznych (zapewne w subiektywnej ocenie
dyrektora),
-
okresowa
ocena artystów przez dyrektora instytucji kultury (przy czym, jak
wiemy, nie określono wymogów kwalifikacyjnych dla tegoż
dyrektora),
-
metody,
tryb oraz terminy okresowych ocen miały być określone stosownym
rozporządzeniem ministra właściwego do spraw kultury,
-
ocena
miała być pozytywna lub negatywna. Negatywna miała być podstawą
rozwiązania umowy o pracę – także tej na czas nieokreślony.
Dzięki
zorganizowanemu protestowi środowisk artystycznych udało się
udaremnić wprowadzenie tych pomysłów w zapisach ustawowych.
Wiadomo nam, że istnieje presja powrotu do prac nad ustawą – nie
można dopuścić do sytuacji, gdy prawo dla artystów będzie
ponownie tworzone bez ich rzeczywistego udziału.
Wśród
najważniejszych i najpilniejszych problemów środowiska muzyków
orkiestrowych należy wymienić:
-
sprawy
finansowe i bytowe
-
warunki
pracy, w tym przypadki łamania praw pracowniczych
-
nadużycia
w zakresie zawierania umów o pracę
-
przypadki
przesłuchań wtórnych dla muzyków, którzy już zostali
zatrudnieni w orkiestrze
-
przypadki
mobbingu i poniżania muzyków przez dyrektorów i dyrygentów
-
likwidacja
uprawnień emerytalnych bez jakiejkolwiek rekompensaty
-
brak
rozwiązań systemowych dla muzyków, którzy nie są w stanie
wykonywać swój zawód, zwłaszcza w kontekście wydłużenia wieku
emerytalnego
-
ograniczony
wpływ muzyków na wybór dyrektora i pierwszego dyrygenta
-
niedoskonałe
rozwiązania organizacyjno – prawne. Brak ogólnopolskiego układu
zbiorowego, spójnego dla wszystkich orkiestr, regulaminy pracy nie
uwzględniające specyfiki zawodu muzyka orkiestrowego
-
kwestie
bezpieczeństwa i higieny pracy, czasu pracy, czasu wolnego
-
brak
specjalistycznej opieki zdrowotnej dla muzyków borykających się z
chorobami zawodowymi